ماسو تاتسو اویاما اسطورۀ هنرهای رزمی
استاد اویاما در تاریخ 27 جولای 1923 با نام یونگ-ایی،چوی،در کشور کره جنوبی بدنیا آمد و از سن 9 سالگی به مطالعۀ هنرهای رزمی پرداخت.در 15 سالگی،به ژاپن فرستاده شد تا درآکادمی نظامی توکیو تحصیل نماید.در آنجا،او نام خود را به ماسو تاتسو اویاما تغییر داد و به مطالعۀ شوتوکان کاراته پرداخت.در 22 سالگی، دان4 جودو و کاراته را اخذ کرد وهمزمان به مطالعۀ کِمپوی چینی و کره ای، شوتوکان و گوجوریو همت گماشت.
در سال 1946و1947، استاد اویاما در مورد سبک شخصی اش در کاراته به تمرین ومطالعه پرداخت.درسال 1950،مبارزۀ معروف خود را با گاوهای نروحشی آغاز کرد وبه اقصی نقاط جهان مسافرت کرد تا هنر رزمی اش را برای همگان به نمایش بگذارد.در آن زمان،او در مجموع با 52 گاو نروحشی مبارزه کرد و3 رأس از آنها راکشت وشاخ 49 گاو نر دیگر را نیزبا تیغۀ دست شکست.او همچنین او همچنین در مسابقات مختلف با بوکسوره و کشتی گیران حرفه ای و خلاصه هر کس که حاضر بود بود با او به مقابله بپردازد، به مبارزه پرداخت.رویهم رفته، استاد اویاما در بیش از 300 مبازه شرکت کرد و همۀ مبارزاتش را نیز با ناکاوات به اتمام رساند.
در سال 1953، اویما اولین دوجوی شخصی اش را افتتاح کرد و به تدریس کاراتۀ ابداعی اش پرداخت.در سال 1960،هونبو دوجوی مرکزی حودرا در توکیو افتتاح کرد واین در زمانی بود که استاد نام کیوکوشین به معنای «حقیقت مطلق» را برای هنرش برگزیده بود. درهمین سال بود که استاد « کیوکوشین کاراته» را به جهانیان معرفی نمود. امروزه کیوکوشین کاراته به عنوان یکی از بزرگترین سازمانهای رزمی در جهان شناخته شده است و بیش از میلیونها عضو در سراسر جهان تحت پوشش خود دارد و هر روز هم برتعداد اعضاء افزوده می شود.
استاد اویاما در طول زندگی پربارش بیش از 22 کتاب را تألیف نموده است و این کتابها از 20 زبان ترجمه شده است. هدف بزرگ استاد اویاما این بود که به جهانیان نشان دهد که کیوکوشین کاراته نه تنها قویترین هنر رزمی درجهان است، بلکه این هنر نوعی روش زندگی است که ریشۀ آن بایستی در تربیت، فرهنگ و فلسفۀ شرق جستجو کرد.
استاد ماسو تاتسو اویاما درتاریخ 26 آوریل 1994 در توکیو بر اثر بیماری ذات الریه چشم ازجهان فروبست. افسوس که با رحلت استاد، کیوکوشن دچار دستگی شد و همچنان نیز در حال تجزیه شدن است.
یکبار دیگر به روان پاک این استاد که در طول زندگی پر بارش به عنوان معلمی نمونه به تزکیه روح وجسم میلیونها جوان طالب استقامت و پایداری در اقصی نقاط جهان همت گماشت، درود می فرستیم و از خداوند رحمان طلب آمرزش و مغفرت داریم.
سخنانی از سوسای اویاما
احترام به والدین
برای این که حس احترام به قوانین وسنن در کودک بوجود آید واو بتواند با موفقیت وآرامش در کنار همنوعان خود در جامعه زندگی کند،باید از همان کودکی به او آموخت که به والدین خویش احترام بگذارد و او را از میزان وچگونگی عشق وعلاقه والدینش نسبت به خود آگاه سازد.جوانانی که امروزه این طرز فکر و نظریه را منسوخ میدانند و عشق،احترام و قدر دانی از پدر و مادر را تایید نمی کنند معمولا در اجتماع به مقامهای مهمی نمی رسند. با توجه به این که محبت فرزندی از اصول اخلاقی انسانی به شمار میرود، لذا کیوکوشین کای از پذیرفتن هنر جویانی که این اصل را رعایت نکنند معذور است . به این ترتیب به آنها می آموزیم که هرگز نباید کاری انجام دهند که مورد تایید والدینشان نباشد . افرادی که بخواهند در کاراته پیشرفت کنند باید از تایید و حمایت والدین خود برخوردار باشند.

رعایت اصول اخلاقی
بعضی از شاگردان ارتباط بین کاراته و محبت فرزندی را از من جویا می شوند واز من میخواهند که تنها به آنها فنون کاراته را بیاموزم و یادگیری اصول اخلاقی وفلسفه های زندگی را به خودشان بسپارم. اما پاسخ من به این شاگردان همیشه این است که راه کاراته راه محبت فرزندی، ادب ونزاکت در رفتار و نظم اجتماعی است . بدون یادگیری این اصول هر کوششی در جهت تقویت فنون جسمی کاراته بی نتیجه خواهد بود.

هدف کاراته تقویت جسم نیست
کاراته نیاز به آموزش و تمرینات سخت و جدی دارد که نتیجتا این تمرینات قوای جسمانی را افزایش میدهد. اما تقویت قوای جسمانی تنها هدف کاراته نیست چرا که آنچه کاراته را از سایرورزشهای مشابه ممتاز میسازد تاکیدی است که کاراته بر روی رشد و بلوغ روحی و ذهنی دارد. راه کاراته همان راه هنرهای رزمی است، راه ادب و نزاکت در رفتار وراه محبت فرزندی است . تمام این راهها به یک جا ختم میشود که در نهایت به بهشت منتهی میشود.

پرهیز کاری مافوق همه قدرتهاست
قدرت از عناصر تعیین کننده و انکار ناپذیر سرنوشت انسان است. در میان انواع قدرتهای مختلف ، تقوا و پرهیز کاری ما فوق همه قدرتهاست و جامعه ای که تلاش و کوشش در آن محدود به رقابت برای افزایش و نشان دادن تقواست بدون شک بهترین جوامع است.

پیروزیهای من در کاراته...
پیروزیهای خود من در کاراته ، در رشد و گسترش این هنر رزمی در تمامی کره زمین از عناصر تعیین کننده بوده است. در طی مبارزاتی که با بوکسورها،کشتی گیرها، جودو کارها ، بوکسورهای تای و حتی گاو های وحشی داشته ام همیشه برنده بوده ام و به همین دلیل هم اعتقاد دارم تا زمانی که مجاز به استفاده از فنون کاراته هستم ،در مبارزات هیچ گاه شکست نخواهم خورد.
" من معتقدم که یک پیرو واقعی هنر های رزمی باید آماتور باقی بماند."

معنای شجاعت و شهامت در عدالت است.
هنگامی که در هنر های رزمی اثری از رقابت های سنگین نباشد، در واقع تبدیل به چیزی شبیه رقص میشود. اگر قدرت به منظور زنده ماندن از دست برود، این شکست است و شکست یعنی نا بودی، پیدایش هنرهای رزمی برای دستیابی به پیروزی است و به همین دلیل هم در هنر های رزمی نیاز به رقابت احساس میشود.
در این میان رقیب هر چقدر قوی باشد باز برد با عدا لت خواهد بود. به همین دلیل هم باید در کاراته به عنوان یک هنر رزمی عدالت حاکم باشد. انسان ها باید مشتاقانه مجهز به سلاح عدالت شوند و به جنگ زشتیها بروند.
مرگ، یک نوع طهارت است. اما مرگ را به جلو انداختن خلاف عقل واصول اخلاقی است. به همین دلیل باید ضروریات و نیازهای خود را در چارچوب قوانین اخلاقی مجاز بر آورده سازیم.راه صحیح وپسندیده در زندگی این است که انسان باید از قدرت و مهارتهای خود، نه تنها برای خود،بلکه در راه اجتماعی که به آن تعلق دارد استفاده کند .شهامت و شجاعت واقعی نیز تنها به همراه عدالت معنا پیدا میکند.

کاراته در قدرت خلاصه نمیشود .
قدرت کاراته انکار ناپذیر است چرا که تمامی بدن در حکم اسلحه ای میشود که قادر به کارهایی است که به چشم فرد باور نکردنی است. اما کاراته تنها در قدرت خلاصه نمیشود کاراته مانند کوه یخی است که قدرت ، تنها نوک آنرا تشکیل میدهدو عمق و معنای کاراته بیش از اینهاست.

ذن و کاراته
ذن کاراته است و کاراته ذن واقعی است. فلاسفه وپیشروان بسیاری از مکاتب اشتباه بزرگی در تعبیر مفهوم واقعی ذن کرده اند آنها درک مفهوم ذن را مشکل و غیر روشن تصور میکنند و معتقدند که فقط برای دانشمندان میسر است. اما این طور نیست، ذن در درون ما و اطراف ماست . اهمیت و بزرگ بودنش به این خاطر است که بسیار دست یافتنی و قابل حصول است. ذن وحدت کامل جسم، اهداف و روح است. چنین وحدتی تنها راه تکامل انسان و هماهنگ بودن آن با جهان است و این حالت ذن واقعی میباشد.

کانچو شوکی ماتسوئی جانشین مرحوم سوسای اویاما
استاد ماتسویی در سال 1963میلادی در توکیو پایتخت ژاپن به دنیا آمد. فارق تحصیل دانشگاه (چواودای گاکو) در رشته مدیریت بازرگانی می باشد و در سال 1985و1986قهرمان مسابقات سراسری ژاپن گردید و مبارزه 100 نفره را نیز در سال 1986انجام داد. وی در سال 198۷در مسابقات جهانی مقام اول را کسب نمو د و در سال 1992در توکیو باشگاه خو درا تاسیس نمود. درایت فنی وی موجب شده که به لقب نابغه کارا ته شهرت جهانی پیدا کند وی هم اکنون دارای کمربند سیاه دان ۹ می باشد و بنا به وصیّت کتبی مرحوم سوسای اویاما به این سمت یعنی رئیس سازمان جهانی کیوکوشین کارا ته منصوب شده است.
کانچو ماتسویی با سفر به نقاط مختلف جهان ازجمله کشور خودمان ایران و برگزاری کلاسهای آموزشی و فنی و ایجاد وحدت تکنیکی در بین کارا ته کاها کیوکوشین گام موثری را برداشته است . وی همچنین با برگزاری مسابقات جهانی یادواره سو سای بصورت وزنی و مسابقات جهانی بانوان امکان موفقیت و پیشرفت را برای افراد سبک وزن میسر نموده است .
قویترین سبک قدرتی کاراته در جهان
این سبک از هنرهای رزمی، نوعی از کاراته محسوب می شود که بر آموزش های جسمانی بسیار قوی و به ویژه کومیته(Kumite) و تمشیواری (Tameshiwari) تأکید دارد.
در این سبک، فنون کاتا، کیهون، دفاع شخصی و استفاده از سلاح هم دیده می شود. استفاده از حرکات دایره ای در هنگام کاربرد فنون، سبک کیوکوشین کاراته را از سبک های سنتی کاراته که تنها بر روی حرکات خطی ساده بنا نهاده شده اند، متمایز می کند.
در کیوکوشین کای کاراته، برخوردها بسیار سریع و نیرومند است و تمامی اعضای بدن به نوعی در حملات و دفاع مشارکت دارند. یک کیوکوشین کاراته کای واقعی بر این باور است که این برخوردها برای پرورش روح و جسم او ضرورت دارند و بدینوسیله وی آماده مقابله با هر گونه پیشامد غیرمنتظره و جدی می باشد.
+ نوشته شده توسط رضا اصغری در و ساعت 0:0 | نظر بدهید
 
اوس:
تمرینات کلاسهای کیوکوشین با مراسم احترام و ذن آغاز می شود در این مراسم همه افراد کلاس به ترتیب درجه می ایستند و با فرمان (سی زا) که توسط استاد کلاس گفته می شود دو زانو روی زمینه نشسته و دستها را مشت کرده به روی پهلوی بدنشان قرار می دهند و با فرمان دیگر (ماکسو)فرد ارشد چشمها را می بندند در مدت بسته بودن چشمها، هنرجویان باید به یک موضوع خاص فکر کنند و افکار اضافی را از ذهنش بیرون کند تا در طول جلسه تمرین با آمادگی کافی بتواند فارغ از هر فکر و خیالی آموزش ببیند بعد از 15 ثانیه که در دوره های بالا تر تا چند دقیقه هم می تواند طول بکشد با فرمان مجدد(هی ماکسو) به معنی چشمها باز همگی،چمشها را بازمی کنند دستها رامشت کرده روی زمین قرار می دهند خم شده و احترام می گذارند به روح معنوی کلاس،سپس استاد کلاس به سوی هنرجویان می چرخد در همان حالت نشسته به فرمان ارشدترین فرد کلاس همگی خم شده و به استاد با ادای کلمۀ (اوس) احترام می گذارند.بعد از تمام شدن زمان تمرین در پایان کلاس نیزهمین مراسم تکرار می گردد و با این تفاوت که قبل از بستن چشمها (ماکسو) سوگند نامه کیوکوشین توسط ارشد کلاس خوانده می شود و هم زمان همه هنرجویان آن را تکرار می کنند.هنگام ورود به کلاس هر فرد بایستی دستهایش را مشت گره کرده شده است را به صورت ضربدری از بالا به پایین بیاورد و با اندکی خم شده ادای احترام به فضای کلاس (دوجو)کند اگر شخصی دیر هنگام به جلسه تمرین برسد بایستی پشت به کلاس دو زانو و دستها به پهلو بنیشیند تا استاد به او اجازه ورود به کلاس و تمرین را بدهد طول مدت هرجلسه تمرین 5/1 ساعت (90 دقیقه) است که ممکن است طول مدت جلسه به دلایلی از جمله تمرین برای مسابقات یا به هر دلیل دیگری نیز بیشترباشد که بر اساس سیستمهای:هوازی- فسفاژن- یا اسید لاکتیک صورت میگیرد.
کلیه مربیان کیوکوشین کاراته علاوه بر سالها تجربه علمی و دارا بودن اطلاعات علمی ملزم به گذرندان دوره های ویژه مربیگری را زیر نظر اساتید دانشگاه و سازمان تربیت بدنی می باشد تا با اصول جدید و روز تربیت بدنی آشنا و آگاه باشند. معمولاَ کلاس های کیوکوشین کاراته به گونه ای است که هنرجویان هنگام ترک آن احساس لذت و نشاط بی حد می کنند که این حالت مفرح تا جلسۀ بعد آنها را سر حال و پر انرژی نگاه می دارد.
توجه:هنرجو ملزم به رعایت قوانین کلاس و احترام گذاشتن به درجه فوق خود می باشد.در کلاس کیوکوشین همه افراد در هر ردۀ سنی و موقعیت اجتماعی بایستی پا برهنه بدون هیچ وسیلۀ اضافی وبا لباس مخصوص کاراته (گی) که کمربند روی آن بسته می شود حضور داشته باشند و تنها تفاوت افراد در کلاس رنگ کمربند آن ها است که حاکی از میزان تجربه و طول سالها تجربه می باشد.
چند راهنمائی به هنر آموزان عزیز کاراته:
1.مرید و مطیع استاد خود باشید تا از کجرویی و اشتباه مبرا مشوید.
۲.تمرینات کاراته را پیوسته و منظم انجام دهید و در فرا گیری شکیبا و صبور باشید هر تکنیک میبایست در مسیر تکامل خود و پختگی لازم برسد و این مستلزم زمان است.
3.آموزشهای خود را به {کیهون،کاتا،کومیته و بدنسازی}تقسیم بندی نمائید و از هیچ کدام غفلت نکنید.
4.هر جلسه از استاد خود موضوعاتی که غیر قابل درک و یا مبهم بوده بپرسید و در مورد آها عمیقاَ فکر کنید.
5.اخلاق خوب،قلب مهربان،دست یاری دادن پشتکار و جسارت داشته باشید.
6.همیشه از استید گذشته خود به نیکی و انصاف یاد کنید آن ها به گردن همۀ شاگرادن خود حق پدری دارند.
7.خود خواهی و تکبر بلای جان ورزشکاران و قهرمانان است برتری خود را در انسان بودن و قابلیت های معنوی و فنی و توانائی در اجرای کاراته بالا ببرید.
8.سعی کنید کمتر حرف بزنید و بیشتر کار کنید.در عمل خود را نشان دهید نه ادعا.
موفق باشید
+ نوشته شده توسط رضا اصغری در و ساعت 21:33 | نظر بدهید
 بون کای چیست؟
بون کای چیست؟
این را تجزیه و تحلیل کنید!
در 10 سال اخیر، یا همین حدود،کلمه ای جدید کاربرد متوالی در مدارس کاراته پیدا کرد:بون کای. شاید باعث تعجب تان شود اگر بدانید که این اصطلاح قدمت طولانی دارد.در حقیقت اصلا ارتباطی به «بودو» ندارد بون کای به زبانی ساده یعنی تجزیه و تحلیل. اگر شماومن
شغلی تجاری داشنه باشیم و بخواهیم بفهمیم که چرا پولی بدست نمی آوریم،باید از درآمدهایمان بون کای به عمل آوریم تا مشاهده کنیم کدام تنگناها را می توانیم برطرف کنیم.
به یاد دارم نخستین باری که این کلمه در ارتباط تجزیه و تحلیل کاتا در کاراته مورد استفاده قرار کرفت در کتاب گوجوریوی اوکیناوایی تألیف سیکوچی توکوجی بوده است.اغلب گمان می کردم شاید توکوجی خود این اصطلاح را ابداع کرده است، که اگر چنین بوده انتخابی موفق داشته است.همان طور که اکنون شاهد هستیم تمام انواع بحث ها در سمینارها کتابها و مقالات سعی در نشان دادن در واقع بون کای کاتا
دارند.
در حالی که قطعاَ این اصطلاح حاوی هیچ گونه اشتباهی نیست،اما فکر میکنم باعث ایجاد ابعاد یا نسبت ها در کاتا می شود.پس کاملا درست و دقیق نیست.به عنوان نمونه،بعضی از مربیان کاراته جلساتی را دائر می کنند تا درآن به معنای واقعی کاتا بپردازند.مثلاَ حملات«نوک دست» در نیجو تسو در واقع یک پرتاب است و قفل بغل کردن در باسایی دایی در واقع شدن حمله به نقطۀ حساس داخل ران حریف است و این مسئله تدریجاَ اشاره به آن دارد که کاراته کاها ماهیت به ماهیت واقعی پی نبرده، که دلیل این تکنیک ها برای چیست و این ذهنیت می تواند آنها را در فراگیری یک کاتای جدید بدبین نماید.به جای تمرین روی ارائه تکنیک ها،بیشتر در این فکر هستند که معنای واقعی این تکنیک ها چیست.
واقعیت این است که دفاع و حمله با نوک پنجه صرفا َمعنایی ظاهری عنوان کاتا نیست.بلکه واقعاَ تعبیر و تفسیری معتبر دارند.مسئله ایی که بسیاری از سیستم کاراته با آن مواجه اند،این است که حتی سالها به آموزش تفسیری صرف از حرکات مختلف کاتا پرداخته اند،یا برای جلب توجه فواید تناسب جسمانی یا هنری بر توضیحات فراموش شده تکیه کرده اند.از آنجا که آنان تکنیک های واقعی مبارزه را نادیده گرفته یا هرگز آنها را بررسی نکرده اند یا سعی بر شرکت کردن در موقعیت های یک مبارزه حقیقی نداشته اند،بسیاری از دوجوها در تمرین کاتا صرفاَ یک نوع حمایت ظاهری محسوب می شوند تا اینکه واقعاَ در یک آموزش واقعی به کار برده شوند.
این روش نادرستی است.مبارزه بدون آمادگی قبلی بر حسب تکنیک های واقعی به کار برده شوند.
این روش نادرستی است.مبارزه بدون آمادگی قبلی بر حسب تکنیک های واقعی مبارزه ای بسیار محدود است.آخرین باری که حریفی را دریک «کومیته» دیده اید که با یک حملۀ آرنج امتیازی کسب کرده باشد چه وقت بوده است؟ وآخرین باری که حمله دفاعی را در طی یک حمله از پشت سر اجرا کرده اید چه موقع بوده است؟
از طرف دیگر،کاتا،در سطح گسترده با به کار بستن تکنیک ها، اصول مبارزه واقعی را نشان می دهد.این اصول و البته نه برداشتهای شخصی،همان چیزی هستند که بون کای از همان دسته اند.وقتی آنها ارائه میشوند سببمیشود تا دید شما وسعت یابد .
اصطلاح karate obi
اصطلاح obi در ورزش کاراته ,به کمربندی اطلاق می شود که روی پیراهن رزمی کاراته, بسته می شود. هر کسی که آشنا با هنرهای رزمی می باشد ,به اهمیت وارزش مفهوم obi ,آشنااست و می داند که کمربند, نشان دهنده مفهومی می باشد. اولین مفهوم آن,دررنگ ظاهرش است .obi در گذشته درسه رنگ سفید-قهوه ای و مشکی استفاده شده است.
وقتی کسی ,تازه کارته را شروع می کرد ,به او کمربند سفید می دادند بعد از چند سال ,تمرینات سخت ,به او کمربندقهوه ای داده می شدوسرانجام کسی که بیشتر از این,تمرین می نمود,عموماًبه اوکمربند سیاه,می دادند.
بنابراین,کمربند سیاه,بدین معنی است که شخصی ,با سعی وکوشش زیاد به مدت چند سال ,در رشته کاراته, آموزش دیده باشد.در گذشته یک کاراته کا در اثر مبارزه مداوم و تمرینات بسیار سخت و ریخته شدن خون بر روی کمربندش رنگ آن به قرمزی و یا قهوه ای متمایل می شده است. بعد از سال ها تمرین تمرین کاراته ,کمربند شخص رزمی کار,سفید همراه با لکه های قرمز,بوده است.
سیستم ساده رنگهای کمربند فعلی ,برای هر درجه ویژه کیو یادان, نسبتاًجدید می باشد.سیستم حاضر مربوط به رنگهای ویژه کمربند برای درجات مختلف,برگرفته از تمرینات راهبان بودایی ,می باشد.
در بعضی حالات,این راهبان,کمربند رنگی را می بندند تا درجه فضیلت معنویشان را نشان دهند.این منشاء مذهبی ومعنوی رنگهای کمربند Obi ,دارای اهمیت می باشد.به این معنی که آنها ,مطلقاًدرجه مهارت تکنیکی شخص را نشان نمی دهد ولی درجه قوام ذهنی و تکامل احساسات شخصی را به خوبی نشان می دهند .این نکته,به طور روشن وواضح ,مورد تأکید قرار گرفته است .
ترفیع درجات یک شخص،فقط بر اساس مهارت در تکنیک،نمی باشد.بسیاری از کاراته کاها،هستند که مهارت فنی زیادی دارند اما این به تنهائی،کافی نیست.
رسیدن به درجات بالا،صرفاً، براساس مهارت در تکنیک نمی باشد بلکه بر اساس پیشرفت فکری وتکامل معنوی خود شخص می باشد.
روش درک کردن مفهوم رنگهای کمربند obi مشخصه رشد فنی و روانی و معنوی هر سبک است و به ما اجازه می دهد به توجه به تغییر رنگهای کمربند obi ،از سفید- نارنجی- آبی- زرد- سبز- قهوه ای و سیاه استفاده شود .
سفید ،رنگ پاکی وسادگی و صفای قلب می باشد که نشان می دهد ذهن وفکرهنر جو،خالی از هر چیزو پاک است و نا آشنا به مفاهیم معنوی تمرینات کاراته،ودر اصل تازه کار است.همچنین این رنگ،نشان می دهد که شخص،کمی از تکنیک تمرینی کاراته را می داند.
رنگ طلائی،رنگ خورشید می باشد، رنگ نور و روشنایی و رنگ مردان قوی جدیداًظهور کرده را نمایش می دهد.
رنگ طلایی یا رنگ زرد کمربندobi،نشان می دهد که شخص، برای روشنایی،روز جدید،را با درخشیدن، آغاز کرده است. این رنگ،برای ذهن وفکر،فهم و مهارت را به ارمغان می آورد. رنگ نارنجی،همچنین ، رنگ خورشید می باشد ولی خورشیدی که روزش با غروب ،شروع می شود.رنگ نارنجی کمربند obi، نشان دهنده شخصی است که برای اولین تشعشع خیره کننده و آنی روز،به پا خواسته و شخصی که مهارت و فهمش ، شروع به رشد در جهت افقهای جدید ، می نماید.
رنگ سبز،رنگ گیاه می باشد، رنگ چمن وجنگلها می باشد.رنگ سبزکمربندobi ،به شخصی برمی گرددکه شروع به شکوفایی و میوه دادن و بهره دادن کرده است.
رنگ آبی،رنگ آسمانی و اقیانوس می باشد. رنگ آبی کمربند obi ،شخصی را نشان می دهد که به سمت افق، تمایلاتش ،گسترش پیدا کرده و ذهنش به عمق دریاها ،راه یافته است ولی باز هم روی تصمیمش برای جستجوی اعماق مقاومت می کند.
رنگ قهوه ای،رنگ زمین،رنگ استحکام است.رنگ قهوه ای کمربند obi بیان کننده تکنیک شخصی ،درحال کامل شدن است ،ذهنش،مساعد و خلاق است و فکرش ،آماده می باشد.رنگ سیاه ،ترکیب همه رنگها می باشد و دلالت بر این دارد که شخصؤهمه مهارتهای لازم را برای پیش گرفتن در بربابر موانعی که در اولین سالها،باآن مواجه شده را فرا گرفته است .
ولی رنگ سیاه،رنگ پیروزی نیست بلکه رنگ شب می باشد و نشان می دهد اولین روزی که با کمربند obi طلایی شروع شد،اکنون پایان یافته است و روز جدیدی می آید.
در میدان مبارزه،کمربند obi قرمز و سفید (آکاوشیرو)است.این رنگها از مظاهری که قبلاًدر آموزشهای انجمن ملی کاراته درباره رنگهای کمربندobi ژاپنی های قدیم،بحث شده بود،پیروی می کنند.مظاهر قرمز که خلوص فکر و فاقد هرگونه خودپسندی را نشان می دهند که نقطه اوج هدف یک کاراته کار می باشد.
نکته مهم دیگر کمربندobi ،که مکرراًفراموش می شود ،اهمیت چگونگی بستن آن است .
در فن (هارا )،شخص شرقی ،فکر می کند که مرکز بدنش (تاندان)،حدود 3 اینچ پایین نافش می باشد .منشأ می باشد .منش ki ،نیز مرکز عالم است .
گره کمربند obi نیز معمولاً روی قسمت هارا قرار می گیرد . کمربند obi ،مظهر ماندگار مرکز عالم می باشد و منشأتمام قدرت الهی یا تکنیکی است .
اهمیت تکنیک ها،به طور متداول،به ایبوکی ،بر می گردد.و همینطور به چگونگی حرکت با سن و هیپ کمر در تمامی حرکات صحیح و تکنیک های اجرای کاراته پس از اصلاح karate چه می باشد؟
در آخرین اهمیتش ،این نکته است که تنها نشانه تکنیکی مهارت نمی باشد.بلکه نشانه خصوصیت معنوی کاراته کا نیز هست .
گره کمربند obi ،مرکز ثقل شخص کاراته کا و ارتباطش با مرکز عالم ،منشأ ki و قدرت را به خاطر می آورد.دور تا دور کمربند obi ،دایره بزرگی را در بر دارد ،بر حسب رنگ از سفید تا سیاه را شامل می شود .
مانند ملزومات ارتشی ،کمربند ابی ،بیان ظاهری از تجربه و تعلیمات و عقل و دانش حاصله برای فرد کاراته کا می باشد که این،نمونه ای کوچک از تأثیر رشته کاراته می باشد.
سوگندنامه کیوکوشین کاراته ماتسوئی
ما جسم و دل خود را پرورش می دهیم تا روحی استوار و نامتزلزل داشته باشیم. راه راستین مبارزه را می پیمائیم تا همواره حواس و روح خود را آماده نگهداریم. با قدرتی راستین می کوشیم تا روح فروتنی را در خود تقویت کنیم. ما نهایت فروتنی را رعایت خواهیم کرد و به درجات بالاتر از خود احترام می گذاریم و از خشونت می پرهیزیم. ما همواره به یاد پروردگار توانائیم و هرگز موهبت انسان بودن را فراموش نخواهیم کرد. ما همواره در پرتو نور ایمان به عقل و قدرت می اندیشیم ؛ خواست های دیگر را از خود می رانیم . تا جان در بدن داریم ضوابط مربوط به کیوکوشین کاراته را رعایت خواهیم کرد. می کوشیم تا به راه و هدف واقعی دست یابیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد